Digital kommunikatör med ansvar för sociala medier till Pensionsmyndigheten

January 31, 2025
Rolle IT-kommunikatör
Kompetanseområde Data/IT
Startdato 2025-02-24
Sluttdato 2025-08-31
Omfang 100%
Sted Stockholm
Land Sweden
Siste svarsdato 2025-02-04 (Tilbud vil bli behandlet fortløpende)
Kontaktperson Ellinor Jakobsson (ellinor.jakobsson@keyman.se | 072-529 43 56)
Referansenummer #12768
Overordnet oppdragsbeskrivelse

Vi söker nu en digital kommunikatör med ansvar för sociala medier till Pensionsmyndigheten.

Uppdraget omfattar:
Vi söker en konsult i rollen som digital kommunikatör för att driva arbetet med sociala medier under en föräldraledighet. Uppdraget innebär är att göra Pensionsmyndighetens kommunikation med våra kunder så träffsäker och relevant som möjligt med sociala medier som verktyg.

 
I rollen kommer konsulten att arbeta både taktiskt och operativt med ett särskilt ansvar för sociala medier. Vi söker en konsult som:
·   Är en doer som brinner för innehållsproduktion till sociala medier. 
·   Kan vara en viktig lagspelare i det redaktionella arbetet både inom avdelningen och tillsammans med andra kollegor på myndigheten.
·   Har kunskap om hur man skapar ett samspel mellan text och bild som lyfter den digitala kommunikationen och innehållet i sociala medier. Med infografik, illustrationer, symboler, film eller foton göra det krångliga mer begripligt och förstärka våra budskap.
·   Planerar och genomför kompetensutvecklingsinsatser samt följer utvecklingen inom området gällande såväl lagstiftning som användarbeteenden och teknikutveckling. 
 
Konsulten kommer att ha ett samordnande ansvar för arbetet med sociala medier, vilket ställer höga krav på kunskaper om gällande lagstiftning och myndighetens riktlinjer samt en kontinuerlig omvärldsbevakning. 
 
Arbetet innebär deltagande i den dagliga förvaltningen, löpande planering och publicering och att bidra till att vi håller våra sociala medier-kanaler uppdaterade. En viktig del i arbetet är att följa utvecklingen inom pensionsområdet och skriva redaktionellt innehåll. Innehållet är samordnat med kommunikationen i myndighetens övriga kanaler så att kunden möts av samma budskap och information oavsett kanal.

Skallkrav

Relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom kommunikation och media.
Erfarenhet från en liknande roll, med erfarenhet av innehållsproduktion i digitala kanaler.
Erfarenhet av att samordna eller projektleda kommunikationsaktiviteter.
Kunskaper i att använda och sätta upp kampanjer och betalt innehåll i Metas plattformar och LinkedIn.
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.
Kunna hitta synergier mellan kanaler och budskap med tydligt målgruppsfokus.
God erfarenhet och kunskap att ta fram och producera eget innehåll. Så väl text som grafiska element.
Gett ett stöd i uppsatta mål för kommunikationen i sociala medier och gjort löpande uppföljning och analys av statistik.
Uppdragsavtalet från KeyMan måste tecknas direkt med det bolag konsulten är anställd i (inget annat tillåts av PM)

Börkrav

Minst tre års erfarenhet av brett kommunikationsarbete inom en större organisation.
Arbetat som kommunikatör i offentlig förvaltning.
Goda kunskaper i DOS-lagen.

Övriga krav

Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback
Bifoga CV på SVENSKA i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget
Beskriv gärna i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller de olika kraven

Personliga egenskaper

Genuint intresse för sociala medier.
Är strukturerad och självgående, med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Du är relationsskapande då arbetet innefattar många kontaktytor, även med andra yrkesgrupper än din egen, och har förmågan att inge förtroende i mötet med andra människor.
Du har också en förmåga att ta till dig av ny information, i vårt fall, inom pensionsområdet.

Annen informasjon

Option på förlängning längst t.o.m. 31 december 2027.

Uppdragsavtalet ska utan undantag, och oavsett bolagsstruktur, tecknas mellan KeyMan AB och det bolag där konsulten som utför/offereras/levereras till uppdraget har sin anställning. Detta är ett krav från Pensionsmyndigheten p.g.a. registerkontrollen (SUA).

För information om kapitel 13 LOU se bifogat dokument.

I bilaga “Allmänna villkor konsultavtal KeyMan AB Rev. D, 2022-01-25” utgår punkten “Kundbearbetning”. Den punkten gäller inte för detta uppdrag.

För eventuella frågor kontakta Ellinor Jakobsson, mobilnummer 072-529 43 56

 


(Hvis du er en helt ny bruker og ønsker å registrere deg og din bedrift i KeySourcingTool – Klikk her) (Hvis din bedrift allerede er registrert i KeySourcingTool, men trenger å bli forretningspartner med KeyMan – Klikk her)