Rolle | Organisationsutvecklare |
Kompetanseområde | Process- och organisationsutveckling |
Startdato | 2025-03-03 |
Sluttdato | 2025-12-31 |
Omfang | 50% |
Sted | Värmdö |
Land | Sweden |
Siste svarsdato | 2025-02-21 (Tilbud vil bli behandlet fortløpende) |
Kontaktperson | Annette Mårdberg (annette.mardberg@keyman.se | 072-219 52 19) |
Referansenummer | #12902 |
Overordnet oppdragsbeskrivelse
Vård- och omsorgskontoret har ett behov att se över alla scheman på de verksamheter som bedrivs dygnet runt. Detta då det finns ekonomiska vinster, möjlighet att öka kontinuiteten, minska sjukskrivningar. Optimerade scheman med möjlighet till återhämtning leder till förbättrad arbetsmiljö och att Värmdö kommun blir en attraktivare arbetsgivare. Det finns behov att kompetenshöja chefer, samordnare samt personal i schemaplanering och de lagar man ska förhålla sig till. Vi söker en konsult som har lång erfarenhet av att arbeta i vården, schema planering, bred kunskap i bemanningsekonomi samt lagar kopplade till ämnet och som kan utbilda personal i schemaläggning och bemanningsekonomi.
Placering: Gustavsberg
Omfattning: 1 000 timmar
Kartläggning och analys av befintlig grundbemanning, schemaläggning inklusive handlingsplan med förbättringsåtgärder på enhetsnivå
• Bemanningshandbok med styrande principer för grundbemanning, vikariehantering och schemaläggning (word)
• Utbildning i schemaplanering för chefer, samordnare och övriga medarbetare som lägger schema i bemanningsekonomi, optimerad schemaläggning för verksamheter som arbetar dygnet runt, arbetstidslagen inklusive regler kring dygnsvila
• Stöd till chefer i framtagande av optimerade scheman på enhetsnivå
• Handlingsplan för Heltidsresan-heltidsinförande och kostnadsberäkningar
• Förväntas konsulten delta på möten: Huvuddelen av arbetet ska genomföras i kommunens lokaler, möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse med uppdragsgivaren
Stötta chefer vid implementering av optimerade scheman Handlingsplan för implementering av optimerade scheman Chefscoachning utifrån behov.
Skallkrav
Anbudsgivare ska även fylla i och bifoga ifylld “Kompetenskravmatris” flik 1 “kompetenskrav” (ligger som bilaga under bifogade dokument) för att styrka
att nedan krav är uppfyllda
Relevant högskoleutbildning i Human Resources frågor
2 referenser från tidigare genomförda uppdrag eller arbete inom de senaste två åren (varav ett är
referensuppdrag vilken är utförd inom kommunal verksamhet se kompetenskravmatris)
Erfarenhet av att kartlägga och analysera grundbemanning, vikariehantering samt scheman inom Vård- och omsorg för
verksamheter som har dygnet runt bemanning
Att genomföra åtgärder utifrån kartläggning och analys samt har utbildat chefer inom schemaläggning och
bemanningsekonomi
Arbete som undersköterska och enhetschef inom kommunal verksamhet
Erfarenhet som bemanningscontroller
Erfarenhet av att ha utbildat inom bemanningsekonomi
Erfarenhet av schemaläggning
Börkrav
Övriga krav
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Personliga egenskaper
Kommunikativ
Driven
Annen informasjon
Info om referensuppdragen:
Referensprojektet ska vara minst ett uppdrag inom kommunal verksamhet där konsulten har kartlagt och
analyserat grundbemanning och schemahantering inom Vård- och omsorg för verksamheter med dygnet runt
bemanning.
I referensprojektet ska konsulten:
•ha utifrån analysen skapat åtgärdsplaner samt stöttat chefer i att genomföra dessa inom respektive
verksamhet.
•ha utbildat chefer och övriga medarbetare som arbetar med scheman i bemanningsekonomi och optimerad
schemaläggning.
•ha stöttat kommunal verksamhet med dygnet runt bemanning i att ta fram en bemanningshandbok med
styrande principer.
•ha stöttat vid införandet av Heltidsresan med handlingsplan och kostnadsberäkningar.
– Referensuppdraget ska vara utfört inom senaste två åren.
– Referensuppdraget ska vara utfört fackmannamässigt och enligt avtalade villkor.
– Referensuppdraget ska vara utfört åt en externbeställare och referenspersonen får inte vara i förhållande med anbudsgivaren.
Följande uppgifter ska framgå för varje referensuppdrag:
1) Uppdragsgivare
2) Kort beskrivning av uppdraget
3) Namn på uppdraget
4) Tidperiod, start- och slutdatum
5) Kontaktuppgifter till referenspersoner
- For å kunne gi tilbud på våre oppdrag må du være registrert bruker i KeySourcingTool og din bedrift må også være forretningspartner med KeyMan (kostnadsfritt).