Rådgivare inom inköps- och faktureringsprocesser till SKR, Sveriges Kommuner och Regioner

October 1, 2024
Rolle Managementkonsult
Kompetanseområde Management
Startdato 2024-10-09
Sluttdato 2024-12-31
Omfang 15%
Sted Stockholm
Land Sweden
Siste svarsdato 2024-10-04 (Tilbud vil bli behandlet fortløpende)
Kontaktperson Ellinor Jakobsson (ellinor.jakobsson@keyman.se | Ellinor: 072-529 43 56 /Alexander: 076-189 98 18)
Referansenummer #12049
Overordnet oppdragsbeskrivelse

Vi söker nu en rådgivare inom inköps- och faktureringsprocesser till Sveriges Kommuner och Regioner – SKR.

Bakgrund 

SKR genomförde en inköpsdiagnos 2021 med stöd av extern part. Beslut togs om centralisering av inköp 2023, därefter har successiv uppbyggnad av den centrala funktionen skett (inköpskoordinatorer har anställts och verksamheten har anslutits successivt). Vidare har beslut om att inrätta en separat inköpsfunktion, som administrerar verksamhetens inköp av IT-drift, lokaler, kurs- och konferens och systemförvaltning tagits.
 
SKR har kommit en bit på vägen i implementering av en ny intern inköpsorganisation, men det finns delar som upplevs som svåra/mindre bra. Med anledning av detta genomförs just nu en intern utvärdering som är tänkt att kartlägga hela inköpsflödet och ligga till grund för fortsatt utveckling av SKR:s inköpsprocess samt att formulera en tydlig målbild som även kan kommuniceras med verksamheten. Utvärderingen är klar inom kort.

Behov av stöd:
Den fortsatta utvecklingen av inköpsprocessen kommer att ledas, drivas och genomföras i huvudsak inom SKR:s Stab Ekonomi. För att arbetet ska bli framgångsrikt avser staben att koppla på en extern konsult med specialistkunskap inom inköp och verksamhetsutveckling. Konsultuppdraget innebär främst att vara rådgivare i den fortsatta utvecklingen samt att fungera som stöd i arbetet att implementera nya funktioner. Stödet riktar sig primärt till beställare (chef) och projektledare och kommer exempelvis bestå av:

– Rådgivning i framtagande av målbild för inköpsstrategi och inköpsfunktion. Exempelvis inom områden som segmentering, grad av centralisering, möjligheter till effektiva flöden och kontroll, best practice, jämförelser etc.
– Allmänna råd och stöd kring utveckling och implementering av en samlad effektiv inköpsprocess (hela spannet av frågor kan komma att bli aktuella – från strategiska till operativa. Inklusive förutsättningar för och organisering av uppföljning av inköp). 

Omfattning: 10-15% av en heltid

Skallkrav

Dokumenterad erfarenhet av verksamhetsutveckling och effektivisering av inköpsflöden i offentliga affärer. (Observera att SKR i egenskap av ideell förening inte omfattas av offentlighets- och sekretesslagen, men att inköp utförs i enlighet med LOU.)
Dokumenterad erfarenhet av liknande uppdrag som innehållit såväl analys som formulering av målbild och strategi för att utveckla ett effektivt inköpsflöde.
Dokumenterad erfarenhet av att delta i arbetet med att implementera och realisera föreslagna/beslutade effektiviseringsåtgärder
Dokumenterad erfarenhet av uppföljning av inköpsflöden.

Börkrav

Övriga krav

Beskriv kort i kommentarsfälten vid skall- och börkraven hur konsulten uppfyller dessa.
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.

Personliga egenskaper

Självgående
Kommunikativ
Analytisk
Lösningsorienterad

Annen informasjon

Option på förlängning längst t.o.m. 2025-06-30
Start så snart som möjligt enligt överenskommelse.
Omfattning: 10-15% av en heltid

 


(Hvis du er en helt ny bruker og ønsker å registrere deg og din bedrift i KeySourcingTool – Klikk her) (Hvis din bedrift allerede er registrert i KeySourcingTool, men trenger å bli forretningspartner med KeyMan – Klikk her)