Roll | Strategiutveckling |
Kompetensområde | Management |
Startdatum | 2025-03-01 |
Slutdatum | 2025-09-01 |
Omfattning | % |
Ort | Värmdö |
Land | Sweden |
Sista svarsdatum | 2025-01-27 (Offerter kommer att behandlas löpande) |
Kontaktperson | Annette Mårdberg (annette.mardberg@keyman.se | 072-219 52 19) |
Referensnummer | #12673 |
Övergripande uppdragsbeskrivning
Observera att uppdraget kommer att utföras på plats i kommunhuset Gustavsberg. Ej möjligt att utföra uppdraget på distans!
Genomförande förstudier: Del 1 – Nuläge av kommunen IT-miljö. Presenteras i form av en delrapport (Word-dokument).
Del 2 – Önskat läge av kommunens IT-miljö inklusive målarkitektur. Presenteras i form av en delrapport (Word-dokument).
Del 3 – Framtagande av tjänstekatalog för kommunen. Presenteras i form av en delrapport (Word-dokument).
Del 4 – Behovsbild (kravspecifikation) för kommande upphandling eller upphandlingar. Presenteras i form av en delrapport (Word-dokument – beskrivning av den driftsmodell som kommunen föreslås att välja inklusive beskrivning av de olika leveransobjekten – tekniska krav för den nya driften, inklusive säkerhetskrav, systemintegrationer, tillgänglighetskrav och prestanda).
Krav på leverans (se mer utförlig uppdragsbeskrivning i bilaga Beskrivning av uppdraget under bifogade dokument).
1. Fyra delrapporter (se beskrivningar ovan) som sammanfattar analyser, insikter och rekommendationer.
2. En detaljerad plan för framtida IT-drift, inklusive möjliga avtalsstrukturer och implementeringsstrategi.
3. Rekommendationer för upphandling, baserade på de utvärderade driftmodellerna och deras genomförbarhet.
4. Konsulten kommer även att agera projektledare och leda möten.
Om ett projektteam offereras ska samtliga konsulter uppfylla samma krav på CV och erfarenheter av att leda liknande projekt. Krav att ha en huvudkonsult utsedd.
Drivande projektledare för arbetet som belyser bland annat följande aktiviteter:
– Analys av en organisations nuvarande IT- avtal.
– Genomlysning av en verksamhetens IT- behov och förutsättningar.
– Genomlysning av marknadens möjligheter och förutsättningar att leverera outsourcad IT- drift.
Skallkrav
God kännedom om upphandlingsprocesser
God förståelse för IT-miljöer: För att kunna genomföra en relevant analys och
utarbeta underlag för upphandlingen är teknisk förståelse för IT-drift värdefullt.
Detta inkluderar serverhantering, nätverksinfrastruktur, molntjänster,
säkerhetslösningar, applikationshantering och liknande
Förmåga att analysera befintliga IT-system: Kartlägga och analysera den
befintliga IT-driften och identifiera förbättringsområden samt risker
Planering och styrning: Goda projektledningskunskaper för att kunna driva
projektet enligt plan och hantera resurser, budget och tidsplan på ett
strukturerat sätt
Riskhantering: Att identifiera och hantera risker kopplade till både projektet
och upphandlingen är avgörande för att säkerställa framgång
Inneha minst tio års yrkeserfarenhet inom aktuellt område
Relevant högskole-/universitetsutbildning, alternativt gymnasieutbildning
Behärska svenska språket i tal och skrift (styrks med hjälp av minst 2 uppdrag som innehåller skrivna
slutrapporter). Dessa två slutrapporter, i pdf format, kan komma att begäras in av Värmdö kommun och ska
därför finnas tillgängliga vid anbudsinlämningen.
Bifoga ifylld referensbilaga, se mer info nedan under Övrig info
Börkrav
Övriga krav
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.
Personliga egenskaper
Övrig information
Uppdraget ska utföras mellan den 1 mars 2025 till och med den 1 september 2025.
Det finns förlängningsoptioner på 2-8 månader.
Optioner :
1. Stöd i upphandling- och utvärderingsarbetet av upphandlingen.
2. Stöd i framtagning av avtal.
3. Stöd under transformation till nytt avtal
Bifogade referensuppdrag ska uppfylla följande:
Anbudsgivare ska i sitt anbud förteckna och beskriva för konsult/er vilka offererats i uppdraget (max 3
konsulter), totalt tre (3) referensuppdrag.
-Om en konsult offereras ska tre referensuppdrag anges som har utförts av konsulten.
-Om två konsulter offereras ska två referensuppdrag anges som har utförts av konsult 1 och ett
referensuppdrag som har utförts av konsult 2.
-Om tre konsulter offereras ska ett referensuppdrag anges som har utförts av respektive konsult.
Referensuppdragen ska vara från liknande utfört uppdrag, d.v.s Uppdrag som innefattar konsultstöd för
kartläggning och behovsbild av kommuns IT-infrastruktur samt behovsbild för nya outsourcingavtal. Dessa
ska vara kopplade till konsults CV enligt kompetenskraven ovan.
Uppdraget får ej vara äldre än 5 år.
Uppdraget ska vara utfört fackmannamässigt och enligt avtalade villkor.
Referensuppdragen ska vara utfört åt en externbeställare och referenspersonen får inte vara i jävsförhållande med anbudsgivaren.
Följande uppgifter ska framgå för varje referensuppdrag:
1) Uppdragsgivare
2) Kort beskrivning av uppdraget
3) Namn på uppdraget
4) Tidperiod, start- och slutdatum
5) Kontaktuppgifter till referenspersoner
- För att kunna offerera på våra uppdrag måste du vara registrerad användare i KeySourcingTool och ditt bolag måste även vara affärspartner med KeyMan (kostnadsfritt).
(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)
(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)