Konsult schemagenomlysning VOK till Värmdö kommun

februari 18, 2025
Roll Organisationsutvecklare
Kompetensområde Process- och organisationsutveckling
Startdatum 2025-03-03
Slutdatum 2025-12-31
Omfattning 50%
Ort Värmdö
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-02-21 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Annette Mårdberg (annette.mardberg@keyman.se | 072-219 52 19)
Referensnummer #12902
Övergripande uppdragsbeskrivning

Kort beskrivning av uppdraget: Konsult avseende grundbemanning, schemaläggning och bemanningsekonomi 
Vård- och omsorgskontoret har ett behov att se över alla scheman på de verksamheter som bedrivs dygnet runt. Detta då det finns ekonomiska vinster, möjlighet att öka kontinuiteten, minska sjukskrivningar. Optimerade scheman med möjlighet till återhämtning leder till förbättrad arbetsmiljö och att Värmdö kommun blir en attraktivare arbetsgivare. Det finns behov att kompetenshöja chefer, samordnare samt personal i schemaplanering och de lagar man ska förhålla sig till. Vi söker en konsult som har lång erfarenhet av att arbeta i vården, schema planering, bred kunskap i bemanningsekonomi samt lagar kopplade till ämnet och som kan utbilda personal i schemaläggning och bemanningsekonomi. 

Placering: Gustavsberg

Omfattning: 1 000 timmar 

Kartläggning och analys av befintlig grundbemanning, schemaläggning inklusive handlingsplan med förbättringsåtgärder på enhetsnivå
 • Bemanningshandbok med styrande principer för grundbemanning, vikariehantering och schemaläggning (word) 
• Utbildning i schemaplanering för chefer, samordnare och övriga medarbetare som lägger schema i bemanningsekonomi, optimerad schemaläggning för verksamheter som arbetar dygnet runt, arbetstidslagen inklusive regler kring dygnsvila 
• Stöd till chefer i framtagande av optimerade scheman på enhetsnivå 
• Handlingsplan för Heltidsresan-heltidsinförande och kostnadsberäkningar
• Förväntas konsulten delta på möten: Huvuddelen av arbetet ska genomföras i kommunens lokaler, möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse med uppdragsgivaren 

 Stötta chefer vid implementering av optimerade scheman Handlingsplan för implementering av optimerade scheman Chefscoachning utifrån behov.  

Skallkrav


Anbudsgivare ska även fylla i och bifoga ifylld ”Kompetenskravmatris” flik 1 ”kompetenskrav” (ligger som bilaga under bifogade dokument) för att styrka
att nedan krav är uppfyllda
Relevant högskoleutbildning i Human Resources frågor
2 referenser från tidigare genomförda uppdrag eller arbete inom de senaste två åren (varav ett är
referensuppdrag vilken är utförd inom kommunal verksamhet se kompetenskravmatris)

Erfarenhet av att kartlägga och analysera grundbemanning, vikariehantering samt scheman inom Vård- och omsorg för
verksamheter som har dygnet runt bemanning
Att genomföra åtgärder utifrån kartläggning och analys samt har utbildat chefer inom schemaläggning och
bemanningsekonomi
Arbete som undersköterska och enhetschef inom kommunal verksamhet
Erfarenhet som bemanningscontroller
Erfarenhet av att ha utbildat inom bemanningsekonomi
Erfarenhet av schemaläggning
Erfarenhet av att ha utbildat i schemaläggning
Erfarenhet av frånvaroplanering och resursplanering
Erfarenhet av juridisk insikt om relevant lagstiftning


Erfarenhet av scheman samt skapa en handlingsplan med åtgärder
Erfarenhet av att stötta i införande av Heltidsresan – handlingsplan för heltidsinförande och kostnadsberäkningar
Erfarenhet av att ta fram bemanningshandbok – med styrande principer
Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Ovan krav styrks och markeras i annan färg i CV samt förtydligas i skrift i bilaga kravmatris.

Börkrav

Övriga krav

Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.

Personliga egenskaper

Kommunikativ
Driven

Övrig information

Det finns en option på förlängning 1 år.

Info om referensuppdragen:

Referensprojektet ska vara minst ett uppdrag inom kommunal verksamhet där konsulten har kartlagt och
analyserat grundbemanning och schemahantering inom Vård- och omsorg för verksamheter med dygnet runt
bemanning.
I referensprojektet ska konsulten:
•ha utifrån analysen skapat åtgärdsplaner samt stöttat chefer i att genomföra dessa inom respektive
verksamhet.
•ha utbildat chefer och övriga medarbetare som arbetar med scheman i bemanningsekonomi och optimerad
schemaläggning.
•ha stöttat kommunal verksamhet med dygnet runt bemanning i att ta fram en bemanningshandbok med
styrande principer.
•ha stöttat vid införandet av Heltidsresan med handlingsplan och kostnadsberäkningar.
– Referensuppdraget ska vara utfört inom senaste två åren.
– Referensuppdraget ska vara utfört fackmannamässigt och enligt avtalade villkor.
– Referensuppdraget ska vara utfört åt en externbeställare och referenspersonen får inte vara i förhållande med anbudsgivaren.

Följande uppgifter ska framgå för varje referensuppdrag:
1) Uppdragsgivare
2) Kort beskrivning av uppdraget
3) Namn på uppdraget
4) Tidperiod, start- och slutdatum
5) Kontaktuppgifter till referenspersoner

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in