Konsult för bemannings- och produktionsoptimering

april 7, 2025
Roll Organisationsutvecklare
Kompetensområde Process- och organisationsutveckling
Startdatum 2025-04-14
Slutdatum 2025-09-30
Omfattning %
Ort Haninge
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-04-11 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Annette Mårdberg (annette.mardberg@keyman.se | 072-219 52 19)
Referensnummer #13199
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en konsult som är expert på bemannings- och produktionsoptimering till Haninge kommun för att göra översyn och workshop tillsammans med verksamheten i bemanningsekonomi  i syfte att rusta verksamheten att lägga schema som är hållbara både ekonomiskt, arbetsmiljömässigt och verksamhetsmässigt..

Beskrivning av uppdraget:
Syftet med uppdraget är att inom hemtjänst, särskilt boende samt personlig assistens ta fram hållbara scheman och optimera bemanningen och produktionen.De scheman som finns inom hemtjänst, särskilt boende samt personlig assistens är inte hållbara ekonomiskt, arbetsmiljömässigt eller verksamhetsmässigt. Haninge kommun behöver därför stöd i att ett uppdrag att utbilda chefer och planerare inom strategisk bemanningsplanering. Omfattning behöver läggas upp tillsammans med konsulten. I ett första steg ska vi börja med hemtjänsten för att sedan gå vidare med särskilt boende och sist ev personlig assistens. Arbetet innebär en stor involvering av verksamheten för att dels förstå hur strukturen ser ut idag och vilka utmaningar Haninge kommun har för att sedan tillsammans med verksamheten exx via workshops och utbildningsinsatser stötta verksamheterna att ta fram så optimala bemannings- och schemastrukturer som möjligt utifrån verksamhetens behov men även ha med den ekonomiska samt arbetsmiljömässiga aspekten med. En önskan finns att uppdraget ska kunna börja så snart som möjligt och sedan tillsammans med konsulten planera in alla stegen. Chefer, bemanningsplanerare samt fackliga kommer vara involverade i processen.
Efter avslutat uppdrag ska verksamheten förstår verktyget med bemanning och produktionsoptimering och man har börjat ta fram nya schemastrukturer. Mottagare av uppdraget är verksamheten inom hemtjänst, SÄBO samt ev personlig assistens. Äldredirektör är den som kommer godkännas uppdraget och denne kommer tillsammans med konsult lägga upp en lämplig tidplan och beslut om när det bör vara genomfört.

Skallkrav

Konsulten ska ha mycket god erfarenhet av liknande uppdrag
Konsulten ska ha utfört liknade uppdrag i kommunal verksamhet

Börkrav

Övriga krav

Beskriv kort i kommentarsfälten vid skall- och börkraven hur konsulten uppfyller dessa.
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.

Personliga egenskaper

Självgående
Kommunikativ
Analytisk
Lösningsorienterad

Övrig information

Option på förlängning längst t.o.m. 2026-09-30.

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in