Förvaltningsledare IT, för SSBTEK inom ekonomiskt bistånd till SKR, Sveriges Kommuner och Regioner

augusti 13, 2024
Roll Förvaltningsledare
Kompetensområde Data/IT
Startdatum 2024-09-02
Slutdatum 2025-12-31
Omfattning 25%
Ort Stockholm
Land Sweden
Sista svarsdatum 2024-08-20 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Ellinor Jakobsson (ellinor.jakobsson@keyman.se | 072-529 43 56)
Referensnummer #11769
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en Förvaltningsledare IT, för SSBTEK inom ekonomiskt bistånd till SKR, Sveriges Kommuner och Regioner.

Uppdraget omfattar:
Den digitala tjänsten SSBTEK (Sammansatt bastjänst ekonomiskt bistånd) är ett viktigt verktyg som försörjer Sveriges kommuner med individ-information från nio myndigheter vid handläggning av ekonomiskt bistånd. 

Det är Försäkringskassan som driftar tjänsten och SKR:s roll är att vara beställare och kravställare. Till detta behöver vi nu en förvaltningsledare med IT-kompetens, för att stärka oss i rollen som beställare/kravställare gentemot både driftspart och uppgiftslämnande myndigheter.

Bakgrund till behovet av en förvaltningsledare IT för bastjänsten SSBTEK

Vi behöver fortsätta förvalta SSBTEK. Vi lever efter hypotesen att SSBTEK inom några år kommer ersättas med en annan lösning. Utvecklingsarbetet pågår men det är dock som sagt några år bort. Vi måste ha fokus på en välfungerande SSBTEK fram tills dess. 

Vi har idag en förvaltingsledare verksamhet, som har titeln Utvecklings- och förvaltningsledare, som har fokus både på verksamhetens behov och ansvar för helheten för SSBTEK. 

Vi har de senaste fem åren haft en Förvaltningsledare IT på heltid, som vi inte längre har kvar. Behovet har förändrats. Fokus för förvaltningsledning IT har hittills mest legat på att höja kvaliteten i befintlig data från uppgiftslämnande myndigheter genom att med stöd av konsult implementera framtagen teststrategi och testmodell (denna konsult är fortfarande anlitade av oss med avgränsat fokus på testarbetet). Rollen som Förvaltingsledare IT kommer se annorlunda ut nu. Se en beskrivning av nya uppdraget under rubriken ”Arbetsuppgifter”.

Arbetsuppgifter
Uppdraget som Förvaltningsledare IT finns på Arbetsmarknadssektionen. De sakområden som vi på sektionen ansvarar för är arbetsmarknad, vuxenutbildning, ekonomiskt bistånd och nyanländas mottagande och etablering. 
 
 Ditt huvudsakliga uppdrag blir att bidra i förvaltningsledningen med IT-kompetens och din erfarenhet av förvaltning. Exempel på helt centrala funktioner du kommer ha i dina arbetsuppgifter

·       Vi behöver ha den IT-kompetens som krävs i dialogen med driftsparten Försäkringskassan (FK) och uppgiftslämnande myndigheter.
·       För att vara en bra beställare mot FK behöver SKR kunna ta en mer teknisk roll än vi hittils gjort, när det gäller hur de IT-nära delarna behöver utvecklas, inte bara fokusera på driftsfel etc. FK har uttryckt att den tekniska kravfångsten från SKR kan bli bättre, och att vi behöver vara mer aktiva beställare av dessa delar generellt mot FK. Vi behöver alltså ha kunskap i förvaltningsledningen om IT-tekniska frågor för att vara en bättre IT-teknisk beställare. 
·       Vi behöver ha IT-teknisk kompetens för att kunna bedöma värdet av olika delar, tex. värdera behov av testverksamhet och utvecklingsstöd över tid
·       Vi behöver har IT-teknisk kompetens för att kunna bedöma uppdatera versioner av SSBTEK. 
·       Förvaltningsledare IT kan också behöva kravställa mot uppgiftslämnande myndigheter. Om tex Skatteverket bygger en ny tjänst som ska leverera in till SSTEK, så behöver SKR kravställa så att produktionsmiljö men också testmiljö funkar över tid. 

Du samarbetar med SSBTEK:s alla parter. Det vill säga uppgiftslämnande myndigheter, driftparten Försäkringskassan, samt SKR:s medlemmar, kommunerna, som är användare av tjänsten. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor på SKR, både de inom sakområdet Ekonomiskt bistånd och framförallt med förvaltnings- och utvecklingsledaren för SSBTEK. 
 
Du bidrar i framtagandet av objekts-/utvecklingsplan och förvaltningsplan. Du bidrar i IT-relaterade delar av de överenskommelser och avtal som finns mellan myndigheter, kommuner och SKR avseende SSBTEK. 
 
Du bidrar i vidareutvecklingsarbetet, utifrån medlemmarnas behov som du identifierar tillsammans med utvecklings- och förvaltningsledaren och överordnade styrsystem. 

Du svarar på IT-relaterade frågor från medlemmarna. 
 
Du förbereder beslutsunderlag för styrgrupper samt eventuella ärenden för vår politiska ledning 

Skallkrav

Relevant högskoleutbildning
Gedigen erfarenhet av och kompetens om IT-förvaltning
Har ett helhetsperspektiv där IT stöttar användaren och verksamheten utifrån dess behov. Det betyder att du har god förmåga att kommunicera med såväl verksamhetskunniga som IT-kunniga kollegor och har förmåga att överbrygga mellan dessa perspektiv.
Aktuell och konkret erfarenhet av utvecklingsprojekt som innefattar IT-system och förändrade arbetssätt. Det är meriterande om du gjort det i kommunala verksamheter.

Börkrav

Det är meriterande om du arbetat med verksamhetsutveckling inom ekonomiskt bistånd och på så sätt har god och aktuell kunskap om de konkreta förutsättningar som gäller för kommunerna inom området.

Övriga krav

Beskriv kort i kommentarsfälten vid skall- och börkraven hur konsulten uppfyller dessa.
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.

Personliga egenskaper

Självgående
Uthållig

Driven
God förmåga att utrycka sig i svenska, tal och skrift
Analytisk förmåga

Övrig information

Option på förlängning längst t.o.m. 2026-12-31.

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Kompetensområden

Tillgängliga roller

Logga in