Projektledare verksamhetens införande till Region Sörmland

mars 28, 2025
Roll E-hälsa
Kompetensområde Data/IT
Startdatum 2025-04-07
Slutdatum 2025-09-30
Omfattning 100%
Ort Nyköping
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-04-01 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Nilla Seger (nilla.seger@keyman.se | 070-960 66 30)
Referensnummer #13130
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en projektledare till Region Sörmland. Konsulten ska uppnå kompetensnivå 3 i efterfrågad roll, se bilaga ”Kompetensnivåer för konsultuppdrag”.

Övergripande uppdragsbeskrivning
Region Sörmland har tillsammans med åtta andra regioner upphandlat ett nytt vårdinformationsstöd som ska införas de närmaste åren. De åtta övriga är Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Dalarna, Örebro, Gävleborg, Blekinge och Halland. Framtidens vårdinformationsstöd (FVIS) är ett sammanhållet, digitalt arbetsverktyg som förbättrar och effektiviserar vården.

 
Regionerna har förberett och genomfört upphandlingen av FVIS i en övergripande organisation som heter Sussa. Det står för ”Strategisk utveckling av sjukvårdsstödjande applikationer”. Uppdraget att leverera ett nytt IT-system gick till e-hälsoföretaget Cambio som tillhandahåller lösningar för att förbättra vård och omsorg.
 
Ett intensivt arbete pågår med att ta fram en gemensam grundkonfiguration för FVIS. Det görs inom projektet FVIS Grundimplementation i samarbete med Sussa och Cambio.
Lokalt bygger och bemannar Region Sörmland en organisation för införandet av FVIS. FVIS styrgrupp leder det strategiska arbetet och FVIS programkontor har uppdraget att sätta en tydlig tidplan för införande, och vara navet och stödet för vårdens verksamheter. I FVIS-programmet formuleras uppdrag, och projekt och aktiviteter bemannas.
 Roll/uppdrag: Projektledare för verksamhetens införande för Region Sörmlands FVIS program
  • Leda den regionala införandeprocessen med fokus på verksamhetens förberedelser.
  • Samverka med programledarna och de andra projektledarna & funktionsansvariga i FVIS-programmet, som PL för Verksamhetsanalys & lösning, Test, Utbildning, Migrering mm. 
 
Ansvara för att:
  • Koordinera och leda projektet från start till slut och hantera frågeställningar som uppstår från verksamheten under införandeprojektets gång 
  • Säkerställa att verksamheterna är förberedda inför införandet 
  • Säkerställa att nödvändig dokumentation och strukturer finns på plats inför införandet 
  • Övergripande plan med beslutspunkter,  beslutsformer och leverabler
  • Godkännandekriterier per beslutspunkt – som samlar allt som skall vara gjort inom t ex tester, utbildning, IT-arbetsplatser, datastädning, migrering etc 
  • Fallback-scenario vid respektive beslutspunkt
  • Följa upp progress mot projektplanen
  • Fördelning och prioritering av resurser och arbete
  • Identifiera och hantera risker inom införandeprojektet m.m
Skallkrav

Erfarenhet av ledande roller inom införandeprojekt
God kommunikationsförmåga som kan sammanfatta komplexa processer på ett enkelt och tydligt sätt, kommunicerar på sjukvårdsledningsnivå och kan prioritera & fokusera på det viktigaste först
God kännedom om hälso- och sjukvårdens organisation & arbetssätt
Erfarenhet av projekt- och programledning, metodik, styrning och administration i verksamhets- & IT-program
God förmåga att snabbt förstå olika verksamhetsområdens nuvarande rutiner och arbetssätt och identifiera om och i så fall vad som behöver förändras vid systeminförande.
Vana att kommunicera med kliniker såväl som IT

Göra sig förstådd och förstå svenska i både tal och skrift

Börkrav

Teamspelare som hittar sin roll i en programorganisation, är flexibel när förutsättningar ändras – och bidrar även utanför sin roll vid behov
Hög grad av initiativförmåga, självständighet, drivkraft samt god kommunikations- och samarbetsförmåga samt konflikt-hantering
Förmåga att både se helhet och detaljer
Ha stor vana för struktur och vara organiserad
Kunna engagera och motivera ledare & medarbetare i verksamheten, i program- och projektorganisationen är en förutsättning i detta projekt.
Förmåga att planera sitt arbete i förväg och organisera samt prioritera aktiviteter på ett effektivt sätt
Vara analytisk, ansvarstagande och ha förmåga att arbeta mot uppsatta mål och nå dem
Förmåga att vara tydlig och välformulerad i sin kommunikation
Kan vid behov arbeta på plats i Nyköping, normalt 2-3d/vecka

Övriga krav

Bifoga CV på svenska i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.
Leverantören intygar att erbjuden konsult, person som ingår i bolagets förvaltnings-, lednings- eller kontrollorgan eller person som är behörig att företräda, fatta beslut om eller kontrollera bolaget eller ev. underleverantör inte omfattas av någon av uteslutningsgrunderna i 13 kap. 1§ och 3§ 2 punkten LOU

Personliga egenskaper

Självgående
Kommunikativ
Analytisk
God social förmåga
Lösningsorienterad
Driven
Flexibel

Övrig information

Option på förlängning längst t.o.m.  2026-06-30.

Bifoga CV på svenska i Wordformat under fliken Dokument.

OBS! Utvärdering av de personliga egenskaperna kan komma att ske vid en eventuell intervju.
OBS! Konsulten ska ingå i ett team, och det innebär att stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper

För eventuella frågor kontakta Nilla Seger, mobilnummer 070-960 66 30.

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in