Upphandlingskonsult till Sollentunahem AB

december 17, 2024
Roll Upphandling/Inköp
Kompetensområde Data/IT
Startdatum 2025-02-03
Slutdatum 2025-10-31
Omfattning 100%
Ort Sollentuna
Land Sweden
Sista svarsdatum 2024-12-26 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Elin Engman (elin.engman@keyman.se | 0730799755)
Referensnummer #12560
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en upphandlingskonsult till Sollentunahem.

Uppdragsbeskrivning:
Beskrivning av uppdraget:

Konsultens uppdrag innebär att självständigt leda och genomföra upphandlingar för bolaget. Fokus kommer att ligga på att hantera upphandlingsprocesser från början till slut samt utföra upphandlingsrelaterade administrativa uppgifter som normalt skulle tillfalla en anställd upphandlare. Konsulten kommer att arbeta i varierande takt beroende på projektens intensitet, vilket innebär perioder av hög arbetsbelastning direkt kopplad till upphandlingsprojekt och andra perioder med mer utrymme för strategiska eller administrativa arbetsuppgifter.
Det är viktigt att konsulten kan vägleda grupper av individer med begränsad erfarenhet av upphandlingsprojekt. Detta innefattar att ställa rätt frågor, tydligt kommunicera arbetsuppgifter, säkerställa lagefterlevnad och stödja gruppen i beslutsfattande processer. 
Bolaget har särskilda behov av kompetens inom fastigheter, utemiljö, teknik och standardavtal samt en gedigen förståelse för lagen om offentlig upphandling (LOU). Konsulten bör ha erfarenhet av att genomföra flera bygg- och fastighetsrelaterade upphandlingsprojekt och kunna bidra med konkreta exempel och beprövade metoder. Arbetet ställer krav på både operativa och strategiska färdigheter samt en förmåga att hantera flera parallella projekt.

Skallkrav

Dokumenterad erfarenhet av att leda upphandlingar inom område bygg- och fastighetsrelaterade tjänster.
Minst fem genomförda upphandlingar inom bygg och fastighetsområdet
Goda kunskaper i lagen om offentlig upphandling
Goda kunskaper i standardavtalen ABFF och ABT
Vana att navigera i AMA-strukturen
Förmåga att arbeta självständigt och leda grupper med begränsad upphandlingskompetens
Förmåga att identifiera problem i upphandlingsunderlag och formulera lösningar
Erfarenhet av att fördela och följa upp arbetsuppgifter inom projektgrupper
Kompetens och vana att säkerställa efterlevnad av lagkrav och regelverk
Mycket god kommunikationsförmåga, både skriftligt och muntligt
Möjlighet att starta upp arbetet senast v. 6 2025.

Börkrav

Dokumenterad erfarenhet av ledarskap
Erfarenhet av och/eller intresse för fastighetsrelaterad teknik och utemiljöer
Tidigare arbete med både strategiska och operativa upphandlingsfrågor
Förmåga att tillämpa kreativa och innovativa lösningar på upphandlingsutmaningar
Konsulten bör i sin egen organisation ha tillgång till kollegor eller andra resurser med kompetens inom fastighetsrelaterade upphandlingar för eventuellt stöd i frågor rörande teknik, utemiljö, tillämpning av standardavtal o dyl för att kunna säkerställa hög kvalitet i leveransen
Möjlighet att starta upp arbetet v.2 2024

Övriga krav

Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Beskriv gärna kort i ”Kommentar” vid de olika kraven hur konsulten uppfyller dessa.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.

Personliga egenskaper

Tydlig och strukturerad i kommunikation och arbetsledning
Trygg i sin roll och i att ifrågasätta samt vägleda gruppen vid behov
Lösningsorienterad och analytisk med ett öga för detaljer
God samarbetsförmåga och lyhördhet gentemot olika parter i upphandlingsprocessen
Hög integritet och professionellt förhållningssätt
Flexibel och anpassningsbar efter projektets behov

Övrig information

Option på förlängning längst t.o.m. 2027-04-30

I dagsläget omfattar uppdragsplaneringen att projektleda tre parallella upphandlingar vars avtal löper ut hösten 2025. För två av dessa upphandlingar finns befintliga underlag att utgå ifrån, medan den tredje innebär att flera befintliga avtal ska samlas och paketeras till ett nytt avtal, vilket innebär att inget befintligt underlag finns för denna upphandling. Uppdraget löper i första hand tills dess att upphandlingarna är slutförda men som längst till oktober 2025. En förlängning kan bli aktuell beroende på tillgången till interna resurser vid tidpunkten, meddelas så snart som möjligt men sannolikt efter sommaren 2025.

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in