Roll | Upphandlare |
Kompetensområde | Försäljning, inköp, marknadsföring |
Startdatum | 2025-04-01 |
Slutdatum | 2025-10-31 |
Omfattning | % |
Ort | Stockholm |
Land | Sweden |
Sista svarsdatum | 2025-03-21 (Offerter kommer att behandlas löpande) |
Kontaktperson | Elin Engman (elin.engman@keyman.se | 0730799755) |
Referensnummer | #13066 |
Övergripande uppdragsbeskrivning
- En upphandlingskonsult på ca 100 %, med specialistkompetens inom bygg- och fastighetsupphandlingar samt mark- och anläggningsupphandlingar.
- En upphandlingskonsult på ca 50 %, med specialistkompetens inom bygg- och fastighetsupphandlingar samt mark- och anläggningsupphandlingar.
Arbetsuppgifterna innebär att konsulten ska genomföra upphandlingar genom hela processen, vilket bland annat innebär att:
- tillsammans med referensgrupp ta fram ett fullständigt upphandlingsunderlag
- annonsera upphandling, hantera frågor och svar under anbudstiden
- utvärdera anbud
- förhandla med leverantörer
- ta fram upphandlingsrapport och tilldelningsbeslut
- teckna avtal
- finnas tillgänglig för frågor under avtalsspärren samt under avtalstiden
- avsluta upphandlingen, vilket innebär bland annat efterannonsering, utvärdering av upphandlingens resultat samt framtagning av informationsmaterial för arkivering hos beställaren, i enlighet med de krav som beställaren lyder under
Konsult 100%: Preliminära avtalstiden är beräknad från och med 2025-04-01 till och med 2025-10-31.
Konsult 50%: Preliminära avtalstiden är beräknad från och med 2025-04-01 till och med 2025-08-31.
Uppdragets placering:
Konsulterna ska vara på plats i Haninge kommuns lokaler minst två dagar per vecka (tisdagar och torsdagar), med flexibilitet enligt beställarens behov.
Skallkrav
Ha dokumenterad högskole-/universitetsexamen alternativt en kvalificerad yrkesutbildning inom
upphandling eller motsvarande. Om en konsult saknar kravställd utbildning, men har
tillägnat sig mer än 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av yrket som upphandlare
godtas detta.
Ha goda kunskaper om upphandlingslagstiftningen, dess tillämpning och gällande praxis.
Ha god teoretisk kunskap om förfaranden och arbetssätt avseende upphandling.
Ha god erfarenhet av att självständigt leda upphandlingar och hanterat hela
upphandlingsprocessen.
Kunna projektleda avtalsgrupper med representanter från olika verksamheter med olika
bakgrund och kompetens.
Arbeta utifrån-, och ha förmåga, att snabbt sätta sig in i upphandlingsuppdrag och arbeta utifrån
anvisningar, rutiner, mallar, policys och riktlinjer.
Ha god kommunikativ förmåga, vara serviceinriktad och pedagogisk, samt ska kunna anpassa
sig till olika intressenter på ett tydligt sätt i både tal och skrift och ha en utvecklad
samarbetsförmåga.
Behärska det svenska språket både skriftligt och muntligt. Med behärska avses att obehindrat
kunna tillgodogöra sig information och kommunicera inom detta uppdrag med samtliga
kontaktytor.
Observera att det är Leverantören som måste bevisa att kraven på systematiskt miljöarbete är uppfyllt. Andra parters (moderföretag, underleverantörer, etc.) miljöledningsarbete/miljöledningscertifikat kan inte åberopas för att påvisa att detta krav är uppfyllt.
Observera att det är Leverantören som måste bevisa att kraven på systematiskt kvalitetsarbete är uppfyllt. Andra parters (moderföretag, underleverantörer, etc.) kvalitetsledningsarbete/kvalitetsledningscertifikat kan inte åberopas för att påvisa att detta krav är uppfyllt.
Minst 5 års erfarenhet av upphandlingar, bl.a. inom bygg och fastighet och mark och anläggning. Beskrivs genom anställningar konsulten haft som offentlig upphandlare under de senaste fem (5) åren, med tidsintervall för anställningar. – Bifoga punktvis lista med endast de för kravet relevanta anställningar konsulten haft som offentlig upphandlare under de senaste fem (5) åren. (ej CV)
Minst 30 upphandlingar över direktupphandlingsgränsen, varav 20 direktivstyrda. Konsulten ska ha genomfört hela upphandlingsprocessen från behovsanalys till avtalsslut, samt handlagt diarieföring i förekommande fall och svarat på upphandlingsfrågor. 15 upphandlingar ska gälla bygg- eller anläggningsentreprenad enligt AMA. Upphandlingarna ska ha genomförts de senaste 5 åren. Lista på upphandlingarna ska bifogas, särskilt de kravställda och direktivstyrda. (ej CV)
God kännedom om Lagen om offentlig upphandling (LOU) genom utbildning. Krav är minst tvåårig inköparutbildning med inslag av offentlig upphandling och LOU, genomfört relevanta kurser i offentlig upphandling med utbildning om LOU, juristexamen, eller motsvarande något av uppräknat alternativ. Beskriv vilka utbildningar konsulten har som visar kompetens inom LOU.- Bifoga punktvis lista med endast de utbildningar som uppfyller krav. (Ej CV)
Erfarenhet av upphandlingsverktyget TendSign genom att självständigt (i eget namn) ha genomfört minst fem upphandlingar i systemet under de senaste tre åren. Beskrivs med tidsintervall inom vilken upphandling genomförts – Bifoga punktvis lista med endast de upphandlingar konsulten genomfört i TendSign enligt krav. (Ej CV)
Hög stresstålighet och god samarbetsförmåga genom förmåga att hantera flera parallella upphandlingar. Beskriv två exempel på tidsperioder, under de senaste tre åren, där konsulten genomfört minst tre parallella upphandlingar över direktupphandlingsgränsen och klarat av sina uppdrag inom utsatt tid. Tidsperiod för upphandlingarna ska anges samt även upphandlingarna som genomförts. – Bifoga punktvis lista med två tidsperioder enligt krav. (Ej CV)
Börkrav
Övriga krav
Det ska tydligt framgå vilken av de två offererade konsulterna som är tänkt för diverse omfattning.
Personliga egenskaper
Självgående
Kommunikativ
God social förmåga
Övrig information
- För att kunna offerera på våra uppdrag måste du vara registrerad användare i KeySourcingTool och ditt bolag måste även vara affärspartner med KeyMan (kostnadsfritt).
(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)
(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)