Roll | Upphandlare |
Kompetensområde | Försäljning, inköp, marknadsföring |
Startdatum | 2024-09-16 |
Slutdatum | 2028-09-16 |
Omfattning | 100% |
Ort | Sundbyberg |
Land | Sweden |
Sista svarsdatum | 2024-08-30 (Offerter kommer att behandlas löpande) |
Kontaktperson | Annette Mårdberg (cv@keyman.se | 072-219 52 19) |
Referensnummer | #11814 |
Övergripande uppdragsbeskrivning
Sundbyberg är i skedet att genomföra ett flertal upphandlingar inom IT-området så vi söker därför troligtvis ca två upphandlare som kan stötta oss med upphandlingar kontinuerligt under avtalsperioden. Arbetsinsatsen varierar under processens gång.
Vi söker konsulter som vill ha ett tätt samarbete med oss och som vill vara en del av vår organisation, början av denna period har vi ett stort behov av stöttning och vi vill därför att den konsult som stöttar oss ska vara som en del i vårt team, vi önskar därför att det finns möjlighet för konsulten att vara på plats i Sundbyberg enligt överenskommelse. Vi ser gärna att konsulten har en vilja att överföra sin kompetens till våra anställda som är i lindan att börja med IT-upphandling. Vi vill därför att ni offererar två konsulter som har möjlighet att arbeta tätt ihop både med varandra och med vårt team.
Ett par av de större upphandlingarna som är på gång är följande;
Skolplattform
En av upphandlingarna som ska genomföras är ny skolplattform för sektorn Lärande och bildning.
Detta system är ett komplext system med många olika typer av användare tex lärare, elever och vårdnadshavare.
I Staden har vi många anställda som på ett eller annat sätt ska vara delaktiga under upphandlingsprocessen och du som konsult ska ha mycket god erfarenhet att jobba med stora arbetsgrupper, styrgrupper och vilja jobba tätt ihop med stadens projektledare.
IT-säkerhet
Staden står också inför att upphandla en partner inom IT-säkerhet I första hand handlar det om att förbättra förmågan att upptäcka och hantera intrång, eventuellt kunna koppla en övervakningstjänst till övervakningssystemet samt system/expertstöd för att förstärka försvaret.
Dessa två upphandlingar är uppdrag där vi har sett att det troligtvis behöver tillämpa ett annat förfarande än öppet så erfarenhet av förhandlat förfarande, konkurrenspräglad dialog eller motsvarande är av stor vikt.
Löpande uppdrag
Uppdraget består också i att stötta kommunen löpande med först och främst IT-relaterade upphandlingar men andra inriktningar kan också förekomma.
Vi söker konsulter som med kort varsel kan åta sig uppdrag kontinuerligt under perioden.
Kompetens
Vi söker nu konsulter med gedigen IT-kompetens och som helst har erfarenhet av att upphandla komplexa system med många olika användare och mycket erfarenhet av IT-upphandling.
Ett stort mervärde är att någon av konsulterna har tidigare erfarenhet av att ha upphandlat en skolplattform och/eller IT-säkerhet.
Arbetet planeras att påbörjas så snart som möjligt, Arbetsinsatsen varierar under processens gång.
Konsultens ansvar i korthet, (se även grundkrav i avtal):
- Konsulten ska vara med i hela processen, från förstudie till ev. implementering
- Konsulten ska självständigt kunna ta fram ett fullständigt underlag med nödvändiga bilagor och avtal, med den information som kravställarna förmedlar i arbetet.
- Framdriften av upphandlingen fram till avtalsteckning,
- Vara en aktiv part i projektgruppen
- Hjälpa verksamheten ta fram den information som krävs för att konsulten ska kunna ta fram ett underlag som täcker stadens behov
- Följa stadens upphandlingsprocess
- Annonsera, svara på frågor under anbudstid, öppna, utvärdera anbud, skriva tilldelningsbeslut, framtagning av avtal och avtalssignering, dvs fullfölja hela upphandlingsprocessen.
- Konsulten ska även kunna medverka vid utformning av yttrande vid eventuell överprövning.
- Ha ett nära samarbete med stadens upphandlingsenhet samt andra aktiva konsulter.
Skallkrav
Konsulten ska ha gedigen erfarenhet av IT-upphandling
Konsulten ska ha mycket god kännedom om upphandlingslagstiftningen och TendSign.
Konsulten ska ha erfarenhet av förhandlat förfarande/konkurrenspräglad dialog.
2 referenter ska anges som konsulten samarbetat med en längre tid (tidigare chef eller längre kundrelation). Referenten kan komma att få lämna en personbedömning av konsulten. Referenserna ska avse uppdrag där konsulten upphandlat liknande upphandlingar med gott resultat för uppdragsgivaren.
Börkrav
Konsulten har erfarenhet av upphandling avseende upphandling av skolplattform
Konsulten har erfarenhet av upphandling avseende upphandling av IT-säkerhet
Övriga krav
Konsulten ska följa beställarens interna riktlinjer och upphandlingsprocess samt följa beslutsordningen för upphandlingsärenden.
Konsulten ska rapportera nedlagda timmar för upphandlingen samt vad som gjorts under varje arbetspass. Konsulten ska även i god tid rapportera ändringar i tidsplan och i god tid förmedla ändringar i uppskattade konsulttimmar för ingående delar i tidsplanen.
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Personliga egenskaper
Konsulten ska ha ett pedagogiskt arbetssätt och mycket god vana att driva upphandlingsarbetet med arbetsgrupper.
Övrig information
Uppdragen är löpande och inga garanterade timmar.
Utvärdering och bedömning av konsulterna kommer att baseras på granskning av inlämnade underlag, intervju, pris, eventuella referenter samt egna och andras erfarenheter/bedömningar.
För Sundbybergs stads kompetensnivåer se bilaga.
- För att kunna offerera på våra uppdrag måste du vara registrerad användare i KeySourcingTool och ditt bolag måste även vara affärspartner med KeyMan (kostnadsfritt).
(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)
(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)