Roll | Managementkonsult |
Kompetensområde | Management |
Startdatum | 2025-04-07 |
Slutdatum | 2025-10-31 |
Omfattning | 50% |
Ort | Stockholm |
Land | Sweden |
Sista svarsdatum | 2025-04-03 (Offerter kommer att behandlas löpande) |
Kontaktperson | Ellinor Jakobsson (ellinor.jakobsson@keyman.se | 072-529 43 56) |
Referensnummer | #13138 |
Övergripande uppdragsbeskrivning
Uppdraget omfattar:
Redovisningsgruppen är organisatoriskt placerad på Stab ekonomi. Staben leds av SKR:s ekonomidirektör och har idag 20 medarbetare, varav 4 arbetar med redovisning. Inom redovisning finns för närvarande också stöd av externa konsulter. Stab ekonomi ansvarar för styrning, ekonomi samt inköps- och upphandlingsfrågor. Under de senaste åren har Stab ekonomi kraftsamlat kring att bli ett ännu effektivare verksamhets- och ledningsstöd. Inom ekonomiområdet har en viktig del i detta arbete varit byte av ekonomisystem (till Business Central) samt kod- och kontoplan. Resan med att ytterligare utveckla och effektivisera verksamheten genom automatisering, digitalisering fortsätter i syfte att lyfta Stab ekonomi till en ny strategisk nivå. Som en del i det har SKR behov av att avropa en redovisningskonsult för ett bemanningsuppdrag. Uppdraget innebär att stötta redovisningsgruppen under en övergångsperiod.
Huvudsakliga uppgifter:
- Stödja redovisningsgruppen och övriga SKR inom i mer avancerade/komplexa redovisnings- och utvecklingsfrågor.
- Deltagande i och/eller drivande av utvecklingsarbete inom ekonomiprocesser.
Möjlighet till hybridarbete till viss del efter introduktionstid. Det är verksamhetens behov som avgör i hur hög omfattning distansarbete är möjlig och detta behöver stämmas av med ansvarig chef. SKR:s kontor ligger på Hornsgatan 20 i Stockholm.
Dokumentation:
Uppdragets längd:
Uppdrag ska kunna påbörjas i direkt anslutning till att avropsavtal undertecknats av behöriga företrädare för båda parter och efter överenskommelse med SKR.
Uppdraget inleds med en period om sex (6) månader, med uppehåll för sommarledighet om minst fyra (4) veckor och i enlighet med överenskommelse med SKR.
SKR har därefter ensidig rätt att förlänga avtalet månadsvis. Förlängning kan ske vid flera tillfällen men avtalstiden kan sammantaget uppgå till högst ett (1) år.
SKR ska skriftligen meddela begäran om förlängning senast två (2) månader före utgången av avtalstiden. När avtalstiden löper ut upphör avtalet att gälla utan föregående uppsägning.
Skallkrav
Relevant högskoleutbildning inom ekonomi.
Flerårig erfarenhet, minst 10 år, av kvalificerat redovisningsarbete i en större organisation med fler än 500 anställda.
Djup kunskap och dokumenterad erfarenhet kring redovisningsprocesser, moms inom ideell sektor med blandad avdragsrätt, skatt, representation, pensioner, årsbokslut, koncernbokslut, kassaflödesanalyser, ideell verksamhet, näringsverksamhet samt kommunal verksamhet.
Börkrav
God datavana innebärande att ha kunskap om och erfarenhet av att använda och navigera i vanliga program såsom exempelvis Microsoft Office, främst Excel.
Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med ekonomi- och affärssystem
Det är meriterande med revisionsbakgrund.
Det är meriterande om konsulten har erfarenhet av att arbeta inom en personalintensiv tjänsteverksamhet
Det är meriterande om konsulten har chefserfarenhet och erfarenhet av coachning.
Det är meriterande att ha arbetet i Microsoft Dynamics 365 Business Central
Övriga krav
Beskriv kort i kommentarsfälten vid skall- och börkraven hur konsulten uppfyller dessa.
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.
Personliga egenskaper
Självgående: Tar, vid behov, initiativ och ansvarar för att driva arbetet framåt med minimal styrning
Samarbetsförmåga: Har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer med olika intressenter
Strukturerad: Har förmåga att organisera upp ett arbete på ett effektivt sätt
God pedagogisk förmåga samt vara lyhörd inför verksamhetens behov och förutsättningar och kunna balansera detta mot externa krav. Kommunikativ: ha förmåga att kunna anpassa sin kommunikation utifrån målgrupp eller mottagarens behov.
Lösningsorienterad
Övrig information
Omfattning 50-100%
Start så snart som möjligt, enligt överenskommelse.
- För att kunna offerera på våra uppdrag måste du vara registrerad användare i KeySourcingTool och ditt bolag måste även vara affärspartner med KeyMan (kostnadsfritt).
(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)
(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)