Senior redovisningskonsult till SKR, Sveriges Kommuner och Regioner

mars 31, 2025
Roll Managementkonsult
Kompetensområde Management
Startdatum 2025-04-07
Slutdatum 2025-10-31
Omfattning 50%
Ort Stockholm
Land Sweden
Sista svarsdatum 2025-04-03 (Offerter kommer att behandlas löpande)
Kontaktperson Ellinor Jakobsson (ellinor.jakobsson@keyman.se | 072-529 43 56)
Referensnummer #13138
Övergripande uppdragsbeskrivning

Vi söker nu en Senior redovisningskonsult till Sveriges Kommuner och Regioner – SKR.

Uppdraget omfattar:
Redovisningsgruppen är organisatoriskt placerad på Stab ekonomi. Staben leds av SKR:s ekonomidirektör och har idag 20 medarbetare, varav 4 arbetar med redovisning. Inom redovisning finns för närvarande också stöd av externa konsulter. Stab ekonomi ansvarar för styrning, ekonomi samt inköps- och upphandlingsfrågor. Under de senaste åren har Stab ekonomi kraftsamlat kring att bli ett ännu effektivare verksamhets- och ledningsstöd. Inom ekonomiområdet har en viktig del i detta arbete varit byte av ekonomisystem (till Business Central) samt kod- och kontoplan. Resan med att ytterligare utveckla och effektivisera verksamheten genom automatisering, digitalisering fortsätter i syfte att lyfta Stab ekonomi till en ny strategisk nivå. Som en del i det har SKR  behov av att avropa en redovisningskonsult för ett bemanningsuppdrag. Uppdraget innebär att stötta redovisningsgruppen under en övergångsperiod. 

SKR är en ideell förening och bedriver blandad verksamhet.

Huvudsakliga uppgifter:

  • Stödja redovisningsgruppen och övriga SKR inom i mer avancerade/komplexa redovisnings- och utvecklingsfrågor.
  • Deltagande i och/eller drivande av utvecklingsarbete inom ekonomiprocesser.
Konsulten ska kunna arbeta självständigt och proaktivt men i ett nära samarbete med SKR. Samarbetet ska kännetecknas av ett nära samarbete där SKR strävar efter att vara en god beställare genom att verka för en öppen dialog med sin personal. SKR avser därför att ha löpande avstämning varje månad med inhyrd konsult i syfte att diskutera utfört arbete, utmaningar, framsteg och/eller eventuella behov av justeringar. 

Inhyrd konsult ska vid utförande av uppdrag verka för att SKR, där så är lämpligt, säkerställa att redovisningsverksamheten beaktar och främjar innovation vad gäller utveckling av arbetssätt och/eller användning av system. I de fall inhyrd konsult även deltar i en gemensam utveckling tillsammans med beställaren/driver utveckling på uppdrag av beställaren ska kompetens-, erfarenhets- och informationsöverföring från konsult till beställaren vara en självklar del.

Möjlighet till hybridarbete till viss del efter introduktionstid. Det är verksamhetens behov som avgör i hur hög omfattning distansarbete är möjlig och detta behöver stämmas av med ansvarig chef. SKR:s kontor ligger på Hornsgatan 20 i Stockholm.

Dokumentation:

Samtligt arbetsmaterial ägs av beställaren. Konsult ska därför dokumentera sitt arbete digitalt samt tillse att samtligt arbetsmaterial är tillgängligt för beställaren, vilket i praktiken innebär att arbetsmaterial ska sparas på SKR:s gemensamma arbetsytor och lagringsplatser, såsom ”G” eller i Teams.

Kompetensöverföring:
Konsult ska vid uppdragets utförande på eget initiativ aktivt arbeta med kompetensöverföring till SKR. Kompetensöverföring innebär att hantera, överföra och utveckla kunskap inom SKR. Kompetensöverföringen ska ingå som en naturlig del i arbetet. Arbetet ska utföras på ett tydligt och strukturerat sätt och SKR ska i lämplig omfattning involveras och informeras vid de olika momentens genomförande så att SKR:s egen redovisningskompetens bibehålls och växer i lämplig omfattning. Konsult ska samråda med SKR huruvida ytterligare kompetensöverföring ska ske beroende på vilken kunskap som ska hanteras, överföras och utvecklas. Ersättning för kompetensöverföringen ska ingå i det avtalade arvodet. 
Omfattningen av uppdraget bedöms initialt till 50 %  av en heltidstjänst. Omfattningen kan under avtalstiden variera mellan 50 % upp till 100 %. Konsulten ska tillsammans med SKR ha månadsvisa avstämningar för att överenskomma om beläggningsgraden nästkommande månad. Uppdrag som utförs åt SKR medför inte att det uppstår något anställningsförhållande mellan Leverantörens medarbetare och SKR. Leverantören är ensam arbetsgivare för den egna personalen och ensam bärare av arbetsgivaransvar i förhållande till denna personal.

Uppdragets längd: 
Uppdrag ska kunna påbörjas i direkt anslutning till att avropsavtal undertecknats av behöriga företrädare för båda parter och efter överenskommelse med SKR. 
Uppdraget inleds med en period om sex (6) månader, med uppehåll för sommarledighet om minst fyra (4) veckor och i enlighet med överenskommelse med SKR.
SKR har därefter ensidig rätt att förlänga avtalet månadsvis. Förlängning kan ske vid flera tillfällen men avtalstiden kan sammantaget uppgå till högst ett (1) år. 
SKR ska skriftligen meddela begäran om förlängning senast två (2) månader före utgången av avtalstiden. När avtalstiden löper ut upphör avtalet att gälla utan föregående uppsägning.

Skallkrav

Relevant högskoleutbildning inom ekonomi.
Flerårig erfarenhet, minst 10 år, av kvalificerat redovisningsarbete i en större organisation med fler än 500 anställda.
Djup kunskap och dokumenterad erfarenhet kring redovisningsprocesser, moms inom ideell sektor med blandad avdragsrätt, skatt, representation, pensioner, årsbokslut, koncernbokslut, kassaflödesanalyser, ideell verksamhet, näringsverksamhet samt kommunal verksamhet.

Börkrav

God datavana innebärande att ha kunskap om och erfarenhet av att använda och navigera i vanliga program såsom exempelvis Microsoft Office, främst Excel.
Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med ekonomi- och affärssystem
Det är meriterande med revisionsbakgrund.
Det är meriterande om konsulten har erfarenhet av att arbeta inom en personalintensiv tjänsteverksamhet
Det är meriterande om konsulten har chefserfarenhet och erfarenhet av coachning.
Det är meriterande att ha arbetet i Microsoft Dynamics 365 Business Central

Övriga krav

Beskriv kort i kommentarsfälten vid skall- och börkraven hur konsulten uppfyller dessa.
Bifoga CV i Wordformat under fliken Dokument. CV:t är en viktig del i utvärderingen av konsulten. Det ska tydligt visa att konsulten har den kompetens och erfarenhet som efterfrågas för det aktuella uppdraget.
Offert för detta uppdrag måste skickas in via KeySourcingTool. Svar via mail kommer att få begränsad feedback.
Leverantören intygar att konsult- och ansvarsförsäkring finns som täcker denna typ av uppdrag enligt branschstandard.

Personliga egenskaper

Självgående: Tar, vid behov, initiativ och ansvarar för att driva arbetet framåt med minimal styrning
Samarbetsförmåga: Har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer med olika intressenter
Strukturerad: Har förmåga att organisera upp ett arbete på ett effektivt sätt
God pedagogisk förmåga samt vara lyhörd inför verksamhetens behov och förutsättningar och kunna balansera detta mot externa krav. Kommunikativ: ha förmåga att kunna anpassa sin kommunikation utifrån målgrupp eller mottagarens behov.
Lösningsorienterad

Övrig information

Option på förlängning längst t.o.m. 2026-10-31
Omfattning 50-100%
Start så snart som möjligt, enligt överenskommelse. 

 


(Om du är helt ny användare och vill registrera dig och ditt bolag i KeySourcingTool – Klicka här)

(Om ditt bolag redan är registrerat i KeySourcingTool men behöver bli affärspartner med KeyMan – Klicka här)

 

Logga in